طراحی دکوراسیون مغازه و فروشگاه

هر مغازه با توجه به نوع کاربری ای که دارد، باید دکور مناسبی داشته باشد. تا علاوه بر آن که دسترسی فروشنده به قسمت‌ها ساده باشد، محصولات نیز باید به بهترین شکل ممکن در معرض دید کاربران قرار بگیرد. دکوراسیون مغازه در واقع به نحوه‌ی چیدمان مغازه اشاره دارد.

دکور مغازه رابطه مستقیمی با میزان فروش شما خواهد داشت؛ زیرا زمانی که مشتری وارد مغازه شما می‌شود، اولین چیزی که نظر او را جلب می‌کند دکوراسیون فضا خواهد بود. اما ممکن است که برای تغییر دکوراسیون خود تردید داشته باشید و فکر کنید که هزینه‌ی گزافی را در پی خواهد داشت و ندانید که بر چه اساس قیمت‌گذاری انجام می‌شود. در ادامه تمامی موارد موثر بر قیمت دکور مغازه را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید در نهایت تصمیم بهتری را اتخاذ نمایید.

طبق آخرین تحقیقات طراحی داخلی و دکوراسیون مناسب فروشگاه تاثیر مستقیمی بر فروش شما دارد. نفوذی بیش از یک فروشنده.
چیدمان فروشگاهی که به خوبی سازماندهی شده است به مشتریان این امکان را می دهد که به راحتی در فضا حرکت کنند، محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند و از یک تجربه خرید منحصر به فرد لذت ببرند.

با اولویت دادن به راحتی مشتری، اطمینان حاصل می‌کنید که خریداران احساس راحتی می‌کنند، مدت بیشتری در فروشگاه می‌مانند، محصولات بیشتری را مرور می‌کنند و احتمال خرید بیشتری دارند. این افزایش تعامل می تواند منجر به افزایش رضایت مشتری و تکرار تجارت شود.

دکوراسیون مغازه و فروشگاه

 

برای آن که شرکت‌های طراحی بتوانند قیمت دکور مغازه را مشخص کنند، چندین پارامتر مهم را در نظر می‌گیرند و بر اساس این معیارها قیمتی را به شما اعلام خواهند کرد. این پارامترها عبارتند از:

متراژ فضا

بدیهی است که میزان فضایی که در اختیار دارید، با هزینه‌ی دکوراسیون مغازه رابطه‌ی مستقیمی دارد. هرچه فضای شما بزرگ‌تر باشد، جزئیات و قسمت‌هایی که نیاز به طراحی دارند نیز بیشتر خواهد شد؛ در نتیجه هزینه‌ی بیشتری را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر منطقا مصالح و متریال بیشتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که خود شامل هزینه‌های بیشتری خواهد شد.

 

نوع و کیفیت متریال 

از قدیم شنیده‌ایم که “هر چقدر پول بدی، آش می‌خوری!” به همین دلیل نوع متریال مصرفی در قیمت دکوراسیون مغازه تاثیر مستقیمی خواهد داشت. علاوه بر نوع متریال، کیفیت آن‌ها نیز موثر است. به عنوان مثال در وهله‌ی اول شما تصمیم گرفته‌اید که از چوب استفاده کنید. در این حالت شما می‌توانید برای اجرای دکور مغازه از انواع مختلف چوب استفاده کنید که هرکدام با توجه به کیفیتی که دارند، قیمت آن‌ها نیز متغیر است. مثلا ام‌دی‌اف و تخته‌های فیبری در زمره ارزان‌ترین چوب‌ها قرار می‌گیرند.

 

سبک مورد نظر

همان‌طور که می‌دانید سبک‌های دکوراسیون تنوع نسبتا بالایی دارند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه‌ی خود و یا نوع کاربری مغازه، یکی از سبک‌های کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک را انتخاب کنید. البته نظر متخصصین این امر را جدی بگیرید؛ زیرا نگرش آن‌ها به این مسئله با شما متفاوت است. سبک طراحی نیز به عنوان یکی از عوامل موثر طراحی دکور مغازه شناخته می‌شود.

 

تیم طراحی

انتخاب تیم طراحی نیز بر روی قیمت تمام شده اثر می‌گذارد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هیچ ارزانیی بی علت نیست. بنابراین برای انتخاب تیم طراحی حتما نمونه‌کارهای قبلی را بررسی کنید تا از تجربیات و تخصص آن تیم اطمینان حاصل کنید. تیم متخصصین رستا دیزاین با سال‌ها تجربه در کنار شماست تا بتوانید بهترین دکوراسیون را برای مغازه و فروشگاه خود طراحی و اجرا کنید. تنها کافیست تا از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

 

اصول طراحی دکوراسیون مغازه

در این قسمت قصد داریم تا اصول طراحی دکوراسیون را بررسی کنیم. با در نظر گرفتن این اصول می‌توانید از فضای خود نهایت استفاده را ببرید و بتوانید توجه کاربر را به سمتی که مدنظر دارید، جلب کنید. در ادامه به صورت گام به گام با این اصول آشنا خواهیم شد.

 

پیدا کردن المان‌های برند و هویت سازمانی

پیش از هر چیزی شما باید نشانه‌ها و هویت سازمانی برند خود خود را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر شما دارای یک پالت رنگی برای برند خود هستید، باید این نکته را در نظر داشته باشید و با تیم طراحی در میان بگذارید. از سوی دیگر اگر از قبل برای مغازه خود نام و لوگوی اختصاصی انتخاب کرده‌اید، بهتر است در طراحی مغازه نیز این المان‌ها را در نظر داشته باشید.

طراحی ویترین مغازه

هر فروشگاهی که به دنبال برندینگ قوی و جلب توجه مشتریان است، نیاز به یک ویترین منحصر به فرد دارد. ویترین مغازه نه تنها محصولات و خدمات یک فروشگاه را در معرض دید قرار می‌دهد؛ بلکه یک اشل کوچک از فضای داخلی و ماهیت مغازه شما خواهد بود. زمانی که مشتری در مقابل ویترین شما قرار می‌گیرد، تنها با نگاه کردن به ویترین است که تصمیم می‌گیرد وارد مغازه بشود یا خیر. علاوه بر آن که ویترین باعث می‌شود که افراد محصولات و خدمات موردنیاز خود را در سریع‌ترین زمان پیدا کنند، باعث می‌شود که کاربر متوجه ارتباط سلیقه‌ی خود با فروشگاه شود.

شما برای طراحی ویترین می‌توانید که از متدهای مختلفی استفاده کنید، که به ماهیت برند شما وابسته است. شما می‌توانید حس کنجکاوی کاربران را برانگیخته کنید و یا به سادگی بهترین محصولات خود را در ویترین قرار دهید. این انتخاب وابسته به شما و نظر تیم طراحی است. در ادامه با معرفی نکات مهم طراحی ویترین مغازه در کنار شما خواهیم بود.

 

مهم ترین نکات در چیدمان دکوراسیون مغازه

  • انتخاب رنگ باید به گونه‌ای باشد که در یک نگاه، کاربر را مجذوب کند. استفاده از رنگ‌های مکمل می‌تواند موثر باشد.
  • هدف خود را مشخص کنید و در ویترین به نمایش آن هدف و پر رنگ‌تر کردن آن بپردازید.
  • نقطه کانونی ویترین را پیدا کنید و عناصر مهم را بر اساس نقطه کانونی چیدمان کنید. این نقطه باید هم‌سطح نگاه رهگذران باشد.
  • بر اساس فصل و یا رویدادهای خاص مانند اعیاد، ویترین مغازه را با المان‌های مربوطه تزئین کنید.
  • به کمک نورپردازی، جذابیت ویترین را چندین برابر کنید.
  • ویترین را بیش از اندازه پر نکنید. تنها تعدادی از محصولات شاخص خود را در ویترین قرار دهید و به کمک اکسسوری‌های مرتبط به فضای دکور زینت ببخشید.
  • بهتر است بعد از گذشت 6 هفته، تغییراتی را در دکور اعمال کنید تا رهگذران همیشگی نیز تنوع را درک کنند و هیجان آن‌ها برانگیخته شود.
  • در ویترین حس کنجکاوی افراد را به کمک سادگی برانگیخته کنید و اجازه دهید که برای کشف محصولات به درون مغازه جذب شوند.

 

طراحی ورودی در دکوراسیون مغازه و سیرکولاسیون

پس از آن که مشتری از ویترین مغازه شما بازدید کرد، وارد مغازه خواهد شد؛ بنابراین دومین بخش حائز اهمیت در دکوراسیون مغازه، طراحی ورودی است. در طراحی ورودی باید مسیر حرکتی مشتری یا همان سیرکولاسیون را در نظر بگیرید. بر اساس متراژ مغازه باید بهترین و راحت‌ترین ورودی و مسیر عبور و مرور مشتری را طراحی کنید.

مهم‌ترین اصل در طراحی ورودی و مسیر حرکتی، دسترسی راحت به محصولات است. به گونه‌ای که هر شخصی که وارد مغازه می‌شود بتواند در حین حرکت با محصولات شما ارتباط برقرار کند.

 

چیدمان محصولات

چیدمان محصولات از دو جنبه، اهمیت بسیاری دارد. در وهله‌ی اول فروشنده باید به راحتی به محصولات دسترسی داشته و از سوی دیگر این اشراف باید برای مشتریان نیز وجود داشته باشد. بهتر است که کالاهای مغازه‌ی خود را دسته‌بندی کنید تا هر شخصی بتواند به سادگی محصول مورد نیاز خود را از میان تنوع بالای کالاها، پیدا کند.

نظم در چیدمان مغازه بسیار مهم است؛ زیرا تاثیر زیادی بر روی میزان چشم نوازی دکوراسیون مغازه خواهد داشت. از سوی دیگر باعث می‌شود تا مشتریان در مغازه سردرگم نشوند و در مدت زمانی که در مغازه حضور دارند، از محصولات بیشتری دیدن کنند.

 

نورپردازی مغازه

نور یکی از ابزارهایی است که می‌توانید به کمک آن فروش خود را افزایش دهید. یکی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون مغازه استفاده صحیح از نورپردازی است. در وهله‌ی اول نور کافی باعث می‌شود تا مشتریان محصولات را با دقت نظر بیشتر و بهتری بررسی کنند؛ در نتیجه تصمیم قطعی‌تری برای خرید خواهند گرفت. البته افراط در نور نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت.

نکته‌ی مهم دیگر در نورپردازی دکور مغازه، رنگ نور است. نورهای گرم مانند نور آفتابی آرامش بیشتری را ایجاد می‌کنند و معمولا در مغازه‌های پوشاک و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بهتر است تعادل در رنگ نور نیز برقرار شود. علاوه بر داخل مغازه باید نورپردازی جلوی درب مغازه را نیز برای طراحی دکور در نظر داشته باشید.

 

انتخاب ترکیب رنگ مغازه

برای انتخاب رنگ دکور فروشگاه باید پیش از هر چیزی به هویت سازمانی خود مراجعه کنید. اگر از پیش پالت رنگی برای برند خود در نظر ندارید، آزادی عمل بیشتری را خواهید داشت.

در قدم اول باید نوع کاربری مغازه و پرسونای مشتریان را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال ببینید که متقاضیان محصولات شما در چه رنج سنی، با چه جنسیتی و با چه میزان درآمدی هستند. هر رنگ تاثیر روانی خاص خود را دارد. به عنوان نمونه اگر قصد فروش کالای لوکسی را دارید، ترکیب رنگ مشکی و طلایی کارساز خواهد بود و در مقابل اگر مغازه پوشاک کودک را دارید، می‌توانید از رنگ‌های پر انرژی مانند نارنجی کمک بگیرید. در ادامه با معرفی رنگ‌های مناسب در دکوراسیون مغازه بیشتر شما را راهنمایی خواهیم کرد.

 

رنگ‌های مناسب در دکوراسیون مغازه

به طور کلی نمی‌توان رنگی را به عنوان بهترین رنگ معرفی کرد؛ زیرا همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم به پارامترهای زیادی وابسته است. اما با معرفی چندین رنگ مناسب، می‌توانید بهترین تصمیم را در نهایت اتخاذ نمایید.

  • آبی: رنگ آبی به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش شناخته می‌شود که می‌توان فروش شما را بیشتر کند؛ زیرا افراد زمانی که در آرامش هستند، بهتر تصمیم‌گیری می‌کنند. از طرف دیگر این رنگ حس اعتماد و وفاداری را در دل مشتریان ایجاد خواهد کرد.
  • صورتی: این رنگ شاد، بیشتر برای فروشگاه‌های مربوط به بانوان مانند فروش لوازم آرایشی به کار گرفته می‌شود. به کمک ترکیب این رنگ با یک رنگ خنثی مانند سفید یا طوسی می‌توانید هارمونی زیبایی را ایجاد کنید. رنگ صورتی فانتزی بودن مغازه را بیشتر خواهد کرد.
  • قرمز: به عنوان رنگی اصلی، معمولا از رنگ قرمز استفاده نمی‌کنند؛ مگر در مواقعی که قصد جلب توجه بیش از حد داشته باشید. معمولا در زمانی که پای تخفیف ویژه یا جشنواره‌ای در میان باشد، از این رنگ برای دکور مغازه استفاده می‌کنند.
  • زرد: رنگ زرد به نشاط‌ آوری معروف است اما استفاده از آن به عنوان تک رنگ برای دکور، اصلا کار درستی نیست؛ زیرا چشم را به سرعت خسته می‌کند. در این حالت می‌توانید با ترکیب رنگ زرد با سفید، مشکی و یا طوسی هارمونی زیبایی را بسازید و بدون ایجاد حس خستگی، نشاط را به مغازه‌ی خود بیاورید.
  • سبز: همه‌ی ما با دیدن این رنگ ناخودآگاه به یاد طبیعت می‌افتیم. این رنگ تمرکز افراد را بالاتر می‌برد و به علت سرد بودن آرامش را نیز به همراه خواهد داشت. به کمک رنگ سبز می‌توانید قسمتی از دکور خود را از سایر فضاها تفکیک کنید و نگاه مشتری را به سمتی که دوست دارید، جلب نمایید.

تیم طراحان رستا دیزاین بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، بهترین پالت رنگی که هارمونی زیبایی داشته باشند را به شما پیشنهاد خواهند کرد؛ بنابراین اگر تجربه این کار را ندارید، نگران نباشید و این کار را به دست خبرگان این حوزه بسپارید.

 

طراحی بخش صندوق فروشگاه

صندوق فروشگاه در واقع آخرین جایی است که مشتری به آن مراجعه می‌کند؛ به همین دلیل باید نور مناسبی داشته باشد تا به سادگی از هر نقطه‌ای از فروشگاه قابل مشاهده و تشخیص باشد. به طور کلی برای جایگاه صندوق فروشگاه می‌توانید بخش جلوی درب، نیمه‌راه و پشت فروشگاه را در نظر بگیرید که کاملا به نوع فضای شما وابسته است.

رنگ این بخش نیز می‌تواند بر اساس سلیقه و نوع سبک انتخابی شما هماهنگ و یا حتی متضاد باشد تا به جلب توجه بیشتر آن کمک نماید.

 

طراحی دیوار مغازه

دیوار مغازه نیز یکی از مهم‌ترین اصول در طراحی دکوراسیون است و باید با توجه به نوع ماهیت فروشگاه چیده شود. بر اساس میزان محصولات و نوع کالایی که به فروش می‌رسانید، می‌توانید دیوارها را قفسه‌بندی کنید. اگر دیواری از مغازه با قفسه پوشیده نمی‌شود، می‌توانید به کمک کاغذ دیواری یا روش‌های دیگر مانند سنگ دکوراتیو، آن را تزئین کنید.

 

طراحی سقف مغازه

در دهه‌های گذشته به طراحی سقف توجه چندانی نمی‌شد و صرفا شاهد سقف‌های گچ‌کاری شده بودیم. امروزه به کمک متریال‌های جدید مانند کناف و یا ماربل شیت می‌توانید سقف مغازه را دکور کنید. هم‌چنین می‌توانید از تکینک‌هایی برای تعبیه نور مخفی در سقف جذابیت دکور مغازه را چندین برابر کنید.

اگر سقف مغازه شما ارتفاع کمی دارد، اهمیت طراحی سقف نیز برای شما بیشتر خواهد شد.؛ زیرا به کمک طراحی اصولی می‌توانید فضای مغازه را بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان دهید. در آخر نیز حتما در انتخاب لوستر و تجهیزات روشنایی دقت لازم را به خرج دهید.

 

چند ایده جالب برای سقف مغازه

  • سقف کاذب: به کمک سقف کاذب می توانید طرح های هندسی و جالبی را پیاده سازی کنید. اگر به دنبال طرح های جالب توجه هستید از سقف کاذب استفاده کنید.
  • نورپردازی: بسیاری از مغازه ها، از نور پردازی موضعی برای نشان دادن محصولات خود در سقف استفاده می کنند. راهکاری ارزان و زیبا.
  • آینه: آینه ها باعث ایجاد نقطه کانونی، بزرگتر و روشن تر نشان دادن مغازه می شود. البته شیوه آینه کاری در سقف بسیار مهم است.
  • چوب: ایجاد یک پانل دیواری و سقفی جذاب می تواند به ایجاد فضایی گرم در مغازه شما کمک کند.
  • سقف معلق: این نوع سقف با فلز، شیشه و پلاستیک درست می شوند. این نوع سقف در طراحی های مدرن کاربرد دارد.

 

کفپوش در دکوراسیون مغازه

آخرین اصل طراحی دکوراسیون مغازه، کفپوش است؛ زیرا روزانه تعداد افرادی که بر روی کفپوش مغازه تردد می‌کنند، کم نخواهد بود. علاوه بر زیبایی باید دوام و ماندگاری کفپوش را نیز در نظر داشته باشید. کفپوش‌های متعددی برای مغازه وجود دارند که بر اساس صلاح دید تیم طراح می‌توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

  • اپوکسی: کفپوش اپوکسی، یک گزینه زیبا و مقاوم با متریال پلاستیکی مانند پی وی سی است که با طرح ها و رنگ های متنوع، انتخاب ایده آلی برای مغازه ها به ویژه در پارکینگ‌های ساختمانی و مکان‌های تجاری و مسکونی محسوب می‌شود.
  • میکروسمنت: کفپوش میکروسمنت، یک گزینه نوین با مقاومت بالا برای مغازه‌هاست. با ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر ضربه و خط و خش، این کفپوش به یک گزینه ایده‌آل برای مکان‌های پرتردد مبدل شده است.
  • لمینت: پارکت لمینت، یک گزینه ارزان با تنوع بالا برای کفپوش مغازه‌هاست. با لایه ضدآب خود، این کفپوش مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد و برای مکان‌های با رفت‌ و آمد فراوان ایده‌آل است. طرح چوبی این نوع کفپوش به عنوان گزینه‌ای کلاسیک برای مغازه‌ها با سبک سنتی شناخته می‌شود.
  • سرامیک: کفپوش سرامیکی با ظاهری شیک و تنوع در طرح و رنگ، گزینه‌ی خوبی برای مغازه‌هاست، به خصوص اگر به دنبال یک پوشش لوکس باشید. این کفپوش ها به لحاظ مقاومت و کارایی نیز با سایر انواع کفپوش‌ها رقابت می‌کنند و می‌توانند طراحی داخلی مغازه‌های لاکچری را به شکلی خاص تحول دهند.
  • سنگ طبیعی:نگ کف مغازه یا فروشگاه خود را از سنگ های طبیعی مقاوم استفاده کنید. سنگ گرانیت را می‌توان بهترین انتخاب برای استفاده در کف مغازه یا کف فروشگاه دانست، دلیل انتخاب سنگ گرانیت برای کفپوش مغازه مقاومت بالا در برابر فشار و مواد اسیدی دانست
  • پارکت:پارکت یک نوع کفپوش چوبی است که هم کاربرد تزئینی دارد و هم به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌تواند عایق خوبی برای کف فضاهای بسته باشد. این نوع کفپوش از بلوک‌ها یا الوار چوبی کوچکی تشکیل شده است که به منظور ایجاد یک الگوی منظم وهندسی، کنار هم چیده می‌شوند.

در نهایت اینکه کدام نوع بهتر است، به نوع دکوراسیون، بودجه و نظر کارشناسان طراحی وابسته است؛ بنابراین حتما با مشاورین این حیطه در ارتباط باشید.

 

انواع سبک دکوراسیون مغازه

فضاهای تجاری و فروشگاه‌ها نیز دارای سبک‌های متنوعی هستند که می‌توانید بر اساس سلیقه خود، نوع مشتریان و کالاهایی که موجود دارید، به کمک تیم طراحی یکی از این سبک‌ها را انتخاب کنید.

 

سبک مدرن

سبک مدرن(Modern style) اغلب به استفاده از خطوط ساده و دوری از تجمل‌گرایی معروف است که آرامش بیشتری را برای افراد حاضر در آن فضا ایجاد می‌کند. در این سبک معمولا از اشکال هندسی ساده مثل مربع یا مستطیل استفاده می‌شود و اگر هم منحنی در طراحی به کار رود، معمولا نرم و شبکه‌ای خواهد بود. معمولا مدل چیدمان هم به صورت L و یا دایره است و تقارن نقش مهمی را ایفا نمی‌کند. در رنگ‌بندی نیز همین سادگی رعایت می‌شود و معمولا از طرح‌های پرنقش و نگار در این سبک طراحی خبری نیست.

 

سبک مینیمال

همان‌طور که از نام این سبک (Minimal Style) مشخص است، در این نوع طراحی شاهد نهایت سادگی خواهیم بود. به طوری که اغلب به صورت تک رنگ اجرا می‌شود و تمامی وسایل و اکسسوری‌ها نیز ساده هستند. در این سبک، نورپردازی اهمیت ویژه‌ای دارد و معمولا فضا دارای نور زیادی خواهد بود.

در اجرای این سبک نیز معمولا از مصالحی مانند بتن، شیشه، فولاد و چوب کمک گرفته می‌شود و مجسمه‌ها و صنایع دستی جایگزین اکسسوری‌های لوکس و پر زرق و برق می‌شوند.

 

سبک روستیک

سبک روستیک (Rustic style) که به آن سبک روستایی نیز می‌گویند، با رنگ خنثی و متریال طبیعی شناخته می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که به کمک وسایل باید رنگ‌های طبیعی و شادی‌بخشی را نیز به فضا اضافه کنید که اغلب شامل رنگ‌هایی الهام گرفته از طبیعت مانند قهوه‌ای، سبز و طلایی است. متریال اصلی در این سبک چوب، سنگ، فلز و پارچه است که همگی حس و حال طبیعی بودن را به فضا می‌بخشند.

 

سبک کلاسیک

اگر بخواهیم سبک کلاسیک (Classic Style) را در یک کلمه توصیف کنیم، باید بگوییم “تقارن”. در این سبک تمام المان‌ها باید با یکدیگر متقارن باشند؛ حتی نورپردازی! عنصر اصلی این سبک، پارچه‌ها هستند که به وفور شاهد پارچه‌های مخمل، تافته و ابریشم در طراحی کلاسیک هستیم. اگر علاقمند به فضاهای شلوغ و با جزئیات بالا هستید، سبک کلاسیک بهترین گزینه خواهد بود.

 

 دکوراسیون سبک تلفیقی

در این سبک، دو سبک طراحی با هم ادغام می‌شوند و شما می‌توانید برداشتی آزاد از هر دو سبک موردنظر خود داشته باشید. به صورت عمومی، در واقع این سبک تلفیقی از کلاسیک و مدرن (Combined style) است و برای کسانی مناسب است که دوست دارند سنت و مدرنیته را با هم تلفیق کنند. در سبک تلفیقی معمولا از پالت‌های رنگی مشابه مانند سبز  و کرم استفاده می‌شود و اکسسوری‌ها و لوازم کمتر از سبک کلاسیک خواهد بود.

 

سبک آرت دکور در دکوراسیون مغازه

سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو (Art Deco interior decoration)، که در اوایل قرن بیست در فرانسه شکل گرفت و سپس به آمریکا گسترش یافت، یک تلفیق هنری منحصر به فرد از سبک‌های صنعتی، باهاوس، آرت نووا و کوبیسم است. این سبک با استفاده فراوان از متریال‌های براق مانند آینه، شیشه، و فلز، جلب توجه می‌کند.

خطوط ساده و اشکال هندسی، از جمله اشعه آفتاب و زیگراگ، به همراه رنگ‌های غنی و جواهری نظیر آبی تیره و نقره‌ای، زیبایی خاصی را به این دکوراسیون می‌بخشد. آرت دکو با ایجاد تناوب بین فرم‌های هندسی تیز و لبه‌دار، همراه با الهام از مدرنیته و جنبش مدرنیسم، جلوه‌ای از ذوق و سلیقه نسل جدید را در داخلی فضاها به ارمغان می‌آورد.

 

سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی (Scandinavian style) در دکوراسیون مغازه، با تمرکز بر آرامش، انتخابی ایده‌آل برای افرادی است که از سادگی و تمیزی لذت می‌برند و از شلوغی خودداری می‌کنند. رنگ‌های زمینه خنثی نظیر سفید، کرم، خاکستری، و مشکی این سبک را تشکیل می‌دهند و با ترکیب مکمل‌های خاکی و قهوه‌ای، حس گرما و صمیمیت به فضا افزوده می‌شود.

استفاده از متریال‌های طبیعی مانند چوب، چرم و خز حیوانات، به فضا گرمای لذت‌بخشی می‌بخشد. این سبک با ترکیب سادگی و کاربرد، با تأکید بر رنگ سفید به عنوان نماد سرمای کشورهای اسکاندیناوی، فضایی آرام و باصفا را می‌سازد.

 

سبک صنعتی در دکوراسیون مغازه

سبک صنعتی (Industrial style) در دکوراسیون با استفاده از فلزات و فضای خالی، نمادی از دوران انقلاب صنعتی است. این سبک، با جذابیت ناشی از ظاهر خنک و راستیک، از عناصری همچون آجرهای نخراشیده، لوله‌های فلزی و سطوح سیمانی کمک می‌گیرد. رنگ‌های سرد و خنثی، همچون نقره‌ای و برنجی، در ترکیبات این دکوراسیون به چشم می‌خورند.

چراغ‌ها و آباژورهای حبابی شکل، به طور مشخص به اختراعات ادیسون ارتباط دارند و جلوه‌ای منحصر به فرد به فضا می‌بخشند. پنجره‌های بزرگ با قاب مشکی و فضاهای بزرگ و تمام عیار، این سبک را به یک تجربه دکوراسیونی ابتکاری تبدیل می‌کنند. این سبک با سقف‌های بلند و لوسترهای سیم دار بلند، فضایی باز و منحصر به فرد ایجاد می‌کند.

 

شبی شیک

شبی شیک، با اصالتی که به قرن ۱۸ بازمی‌گردد و از دهه ۱۹۸۰ به نام شبی شیک شناخته می‌شود، یک استایل دکوراسیونی است که ترکیبی منحصر به فرد از شیکی و راحتی، با اصالت انگلیسی را به ارمغان می‌آورد. رنگ‌های روشن و خنثی مانند بژ، طوسی روشن و انواع سفید، دیوارها را به شیوه‌ای متناسب با این سبک تزئین می‌کنند. اکسسوری‌ها و آیتم‌های تزئینی فراوان، به همراه کفپوش‌های چوبی ساده، احساس گرما و دلنشینی را به فضا می‌افزایند. ترکیبی هوشمندانه از انواع سبک‌های اکسسوری و دکوری، مثل تابلوها و آینه‌ها، تنوع و جذابیت به فضا اضافه می‌نمایند.

 

الکتیک

یکی از بی‌قاعده‌ترین سبک‌های طراحی دکوراسیون مغازه، الکتیک (Eclectic style) است که دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد. این سبک به وسیله‌ی ترکیب مواردی همچون تابلوها و آثار هنری برای دیوارها، طرح‌های هندسی برای کوسن‌ها و پرده‌ها، و استفاده از تضاد در رنگها و متریال‌ها، شخصیت و جذابیت به فضا می‌بخشد.

ترکیب آیتم‌های دیگر از سبک‌های دکوراسیون مانند مجسمه و آینه نیز، این دکور را بی‌قاعده و منحصر به فرد می‌سازد. با ترکیب رنگ‌هایی غیرمعمول مانند طلایی و فیروزه‌ای می‌توانید نگاه هر رهگذری را به سمت فروشگاه خود جلب کنید.

 

سلطنتی یا رویال

دکوراسیون داخلی سلطنتی (Royal interior decoration) با وجود مبلمان شلوغ و سنگین، لوسترهای کریستالی و کلاسیک، و متریال‌های گران‌قیمت مانند ابریشم و مخمل، از لاکچری و طراوت خاصی برخوردار است. این سبک از رنگ‌های متالیسم مثل نقره‌ای، مسی اشرفی، طلایی و گلد رز به عنوان عناصر اصلی استفاده می‌کند و از رنگ‌های جواهری نظیر قرمز یاقوتی، آبی ایرانی، بنفش، زرد کهربایی و سبز زمردی برای زنده کردن فضا استفاده می‌شود.

این نوع دکوراسیون بیشتر مناسب فروشگاه‌هایی است که کالاهای بسیار لوکس و گران‌قیمت عرضه می‌کنند. در این سبک استفاده از تابلوها و قاب‌های منبت کاری شده را فراموش نکنید.

جمع‌بندی از راهنمای طراحی دکوراسیون مغازه

همان‌طور که در این راهنمای جامع خواندیم، برای طراحی دکوراسیون مغازه باید به موارد مهمی مانند اصول طراحی و سبک مناسب دقت کنید. در صورتی که می‌خواهید فروش مغازه و فروشگاه خود را چندین برابر کنید، بهتر است که برای دکور آن اهمیت زیادی قائل شوید. تیم متخصصین رستا دیزاین در کنار شماست تا صفر تا صد این کار را به صورت تخصصی انجام دهد تا بتوانید بهترین تجربه در راه‌اندازی و یا تغییر دکور فروشگاه خود را تجربه کنید.

سوالات متداول

چگونه به کمک طراحی دکوراسیون مغازه، توجه مشتریان را به سوی خود جلب کنیم؟

با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های جذاب، انتخاب نورپردازی مناسب و ایجاد فضاهای جذاب و دلنشین می‌توانید توجه مشتریان را جلب کرده و فروش خود را افزایش دهید.

چه عناصری در طراحی دکوراسیون مغازه برای ایجاد تجربه خرید مثبت مهم هستند؟

انتخاب مبلمان و وسایل متناسب، نورپردازی مناسب، ارتباط بین فضاها و ایجاد آرامش به مشتریان در کسب تجربه‌ی خریدی بهتر کمک می‌کند.

بهترین سبک برای دکوراسیون مغازه چیست؟

بهترین سبک برای دکوراسیون مغازه به ویژه به نوع محصولات، هدف، و هویت برند بستگی دارد. با این حال، سبک مینیمالیسم به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین سبک‌ها برای دکوراسیون مغازه شناخته می‌شود.

بهترین رنگ برای درب مغازه کدام است؟

این موضوع به عواملی زیادی مرتبط است. اما مهم ترین عوامل این است که چه محصولی می فروشید و موقعیت مکانی شما چگونه است. همچنین باید بدانید رنگ درب مغازه شما پیامی خاص به مخاطب شما می دهد.
اگر می خواهید درب مغازه شما همیشه مد باشد و ساده، از رنگ های خنثی همچون، سفید و سیاه استفاده کنید. اگر به دنبال ایجاد جذابیت برای مخاطب خود هستید از رنگ های روشن استفاده کنید تا نظر مخاطبان جلب شود. همینطور اگر قصد لوکس نشان دادن مغازه خود را دارید، از رنگ تیره استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون مغازه بر اساس کاربری

یکی از موارد بسیار مهم، انتخاب سبک و متریال طراحی داخلی مغازه بر اساس کاربری آن است. مثلا شما برای طراحی دکور یک مغازه پوشاک باید سبکی کاملا متفاوت نسبت به یک مغازه آرایشی داشته باشید. در اینجا بر اساس کاربری مغازه به بررسی طراحی دکور هر یک از شغل های مختلف در مغازه می پردازیم.